Glazbeni turizam definira se putovanjem na glazbene
događaje, odnosno destinacije gdje je glazba nositelj kulturnog identiteta i turistički
ekskluzivitet. Urbana ekonomija u posljednjih dvadeset i pet
godina sve intenzivnije koristi glazbu za oživljavanje turističkih aktivnosti,
posebno onih u domeni noćne ekonomije, zbog čega ta privredna grana bilježi
kontinuirani rast, osobito zamjetan u velikim gradovima.
Osim u turističkoj ponudi glazba se paralelno koristi i u
promociji. Uz vizualni uspostavljen je i zvučni identitet destinacije kojim se
produbljuje odnos između destinacije i turista. Zvučni podražaj naime značajno
mobilizira ljudsku pozornost, o čemu govore emocionalni, kognitivni i ponašajni
aspekti utjecaja zvuka na čovjeka. Glazba i zvuk preuzeli su tako ne samo funkciju
pojačavanja doživljaja nego i reprezentiranja identiteta i vrijednosti
destinacije putem sve rasprostranjenijega promotivnog oblika – zvučnoga
zaštitnog znaka – audiologotipa. Audiodizajn
je trend u svijetu, poznat po najvišim tehnološkim, umjetničkim i estetskim zahtjevima te ulazi u ekskluzivni
dizajn. Riječ je o kreiranju zvuka prostora s ciljem njegove personalizacije
koja je usklađena s njegovom osnovnom funkcijom. Audiodizajniranje jedna je od recentnijih praksi,
koja udovoljava težnji za stvaranjem
doživljajnih vrijednosti kojih je zvučni medij jedini medij ili pak jedan od medija u (više)osjetilnom (multisenzornom)
angažmanu.
Za
proboj praksi ambijentalnog oblikovanja u turizmu, u kojemu zvuk predstavlja
ključni medij komunikacije turista i turističke usluge, nemalo je zaslužan
pravac zvučnih umjetnosti poznatiji kao zvučni okoliš (soundscape). Ondje se zvuk definira i prema
estetskim i prema ambijentalnim (akustičkim) vrijednostima, pa zvučno
valoriziranje okoliša s ciljem „re-kreiranja“ ambijenta prostora postaje
nova vrijednost u turističkoj stvarnosti iz koje se oblikovao specifičan vid
turizma poznat pod nazivom akustički turizam.
Akustički (ili zvučni) turizam podrazumijeva razvijanje doživljajne kvalitete destinacije na obilježjima ambijentalnih zvučnih karakteristika i vrijednostima koje iz njih proizlaze. Određeni ambijentalni zvukovi u nekim destinacijama imaju posebna značenja. Prepoznati po kulturnoj i povijesnoj važnosti, oni su zaštićene vrijednosti za prepoznavanje, definiranje i afirmaciju kulturnog identiteta destinacije. Na tom putu i oni ulaze u procese turističke valorizacije kulturnih vrijednosti. Turistička je valorizacija ambijentalnog zvuka pridonijela ukidanju dominacije vizualnih vrijednosti u oblikovanju identiteta destinacije koji se u današnje vrijeme ogleda u sveukupnosti značajki koje ga tvore.
Akustički turizam potiču i sami turisti audiofili na način da vlastite audio i audiovideo radove objavljuju na internetskim platformama. Oni djeluju kao promotori destinacije aktivno izražavajući svoje interese za zvučne vrijednosti koje zaslužuju biti u središtu pozornosti ne samo kao
turističke atrakcije već i vrijednosti u kontekstu povijesti društva.
Trevor Cox, profesor akustičkog inženjerstva na
Sveučilištu Salford, autor je mrežne stranice
A Travel Guide to SonicWonders. Ta stranica bilježi mjesta s jedinstvenim zvučnim osobitostima i
potiče korisnike da postanu zvučni turisti, kao što su primjerice naše svjetski poznate Morske orgulje u Zadru.